Kortyzol – Czy to rozwiązanie na twoje problemy? Poznajmy hormon stresu.

Każdy z nas przynajmniej raz słyszał o hormonie jakim jest kortyzol. Zły hormon i niepotrzebny tak w wielu głowa obrazuje się jego postać. Jednak umiejętne zarządzanie poziomem kortyzolu może okazać się kluczem do osiągania wyznaczonych przez siebie celów.

Działanie i występowanie kortyzolu w trakcie dnia.

Kortyzol jako hormon odpowiada przede wszystkim za dostarczanie energii i mobilizację organizmu do np. ucieczki w momencie zagrożenia. Jego silne działanie kataboliczne powoduje rozpad białek na aminokwasy, wzrost stężenia glukozy we krwi oraz… uwolnienie tłuszczu z komórek tłuszczowych. Tylko co to znaczy? Oznacza to tyle że kortyzol pozwala nam i mocno wspiera pozbywanie tkanki tłuszczowej! Wszytko czego potrzebujemy to umiejętne zarządzanie jego zasobami i wsparcie z naszej strony. Niezależnie od tego co zrobimy w trakcie dnia kortyzol będzie posiadał swój naturalny cykl w którym występuje. W nocy jego stężenie stopniowo wzrasta by chwilę przed przebudzeniem osiągnąć taki poziom, który umożliwi nam wstanie i rozpoczęcie dnia. Przez resztę dnia stopniowo będzie spadać, aż do pójścia spać.

Jak wykorzystać kortyzol do swoich potrzeb?

Musimy się dowiedzieć kiedy kortyzol wzrasta a kiedy maleje, by móc sterować jego zasobami. Kortyzol poza swoim cyklem dobowym, wzrasta gwałtownie w momencie stresu. Może to być stres psychiczny wywołany zerwaniem z partnerem/ką lub stres fizyczny występujący wraz z treningiem. Więc jak wykorzystać kortyzol do swoich potrzeb? Przede wszystkim, dla wielu osób może się to okazać klucz to sukcesu podczas redukcji. Pozbycie się tkanki tłuszczowej to cel wielu osób. Jak więc kortyzol ma w tym pomóc? Wyżej opisaliśmy sobie działanie kortyzolu. Jedną z jego cech jest uwalnianie tłuszczu z komórek tłuszczowych. Oznacza to że nasz organizm nie mają innego źródła energii w chwili zwiększonego stężenia kortyzolu, zużywa efektywnie tkankę tłuszczową.

Dlatego zaraz po przebudzeniu, czy w stresujących sytuacjach, powinniśmy unikać węglowodanów. Po których spożyciu organizm przestał by pobierać energię z tkanki tłuszczowej i przerzucił by się właśnie na węglowodany i udać się na trening. Pozwoli to efektywnie spalić tłuszcz. Żeby nie było zbyt pięknie i u wielu osób nie powstała fabryka kortyzolu dodam że uwalnia on energię, tę samą która pomaga nam przy wstawaniu. Gdy jej nie wykorzystany odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. By ją spożytkować należy udać się na treningi lub intensywny spacer. Mając na uwadze powyższe informacje, podczas zwiększonego stężenia kortyzolu, trening w celu spalenia tkanki tłuszczowej to najlepsze co może być.

Jakie są skutki zbyt dużego stężenia kortyzolu?

Zbyt duże stężenie kortyzolu, zaburzającego jego rytm dobowy najczęściej jest spowodowane chorobą. Stan podwyższonego stężenia kortyzolu we krwi nazywamy zespołem Cushinga (przyczyna leży w nadnerczach) oraz choroba Cushinga (przyczyna leży w przysadce mózgowej). Skutkami takiego stanu rzeczy są typowe miejsca odkładania tłuszczu, okolice twarzy, karku i tułowia. Oprócz tego może występować uczucie zmęczenie, osłabienia, trądzik, zaburzenia cyklu miesiączkowego czy nawet zaniki mięśni. Norma stężenia kortyzolu we krwi wynosi od 150 do 700 nmol/l około 8 rano i stopniowo spada do około 30-120 nmol/l o północy.

Podsumowanie

Odpowiednie zarządzanie kortyzolem może pomóc nam w osiąganiu celów. Trzeba odpowiednio przygotować nasz plan treningowy i dietetyczny by w pełni wykorzystać jego potencjał. Zapraszam do obejrzenia innych moich wpisów tutaj.


Piotr Śliwiński

Spodobał Ci się ten wpis? Nie zapomnij go udostępnić znajomym, niech też go zobaczą. Oprócz tego możesz zostawić komentarz i podzielić się z innymi swoją opinią.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *